Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Tijden veranderen, ook in Zuidas

Aan het einde van het jaar is het gebruikelijk terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te blikken op wat komt. In 2017 hebben we kunnen zien en meemaken dat de bouwactiviteiten in Zuidas met volle kracht weren voortgezet. Er is ook flink wat afgerond, zoals veel woningen, maar ook kantoren zijn op een paar details na gereed voor inhuizing. In de openbare ruimte werd en wordt veel gewerkt. Hopelijk zijn de iepen aan de De Boelelaan Oost nog voor het einde van het jaar geplant en is deze verbinding tussen Zuidas en A10 voorlopig voldoende om de spitsuren op te vangen. Alle werkzaamheden lijken erop te wijzen dat de crisis definitief voorbij is en dat Amsterdam zich snel kan voorbereiden op nog meer inwoners, nog meer kantoren en nog meer toeristen met bijbehorende hotels. In de Kantorenmonitor zien we een toenemende diversiteit van de bedrijven in Zuidas. Naast financiële en zakelijke dienstverlening komen er steeds meer kennisintensieve, technologische en ICT gerelateerde bedrijven. En wellicht is de Amsterdamse lobby erin geslaagd om het Europese Medicine Agency uit Londen naar de Zuidas te laten verhuizen.
2011 lijkt nu alweer lang geleden. Toen was er sprake van een echte kantorencrisis met veel leegstand en een stilstand in nieuwbouw. Als de huidige situatie doorzet hebben we in heel Amsterdam in 2020 al te weinig kantoorruimte en is er nu in Zuidas al geen sprake meer van overschot. Maar hebben we voldoende geleerd van de crisis en zijn er voldoende maatregelen genomen om herhaling te voorkómen? De tijd zal het leren, maar enige voorzichtigheid is niet overbodig.
In 2018 en 2019 wordt hard gewerkt aan de start van het DOK. Maar de eerste beer op de weg of liever op de rails is al zichtbaar. De gemeente heeft ons als Amsterdammers bezworen dat de Noord-Zuidlijn op 22 juli 2018 gaat rijden. En voor deze nieuwe metro is een nieuw beveiligingssysteem aangeschaft. De bedoeling was datzelfde systeem aan te schaffen voor de oudere metrolijnen, maar ondanks de vele jaren die de aanleg van de Noord-Zuidlijn geduurd heeft, kan het nieuwe systeem niet tijdig voor de oude metro’s geleverd worden. Regeren is toch vooruitzien? De verschillende systemen leiden tot problemen bij Station Zuid, waar de rails verlegd moeten worden voor de aanleg van het DOK. Dus kijken we vol spanning wat er in 2018 gaat gebeuren. Gaat de Noord-Zuidlijn echt wel rijden op 22 juli en worden de problemen rond de beveiligingssystemen tijdig opgelost? En hoeveel extra geld gaat dit kosten? En wie betaalt deze kosten? Verder gaat de bouw van kantoren, woningen en hotels in 2018 natuurlijk gewoon door. We zullen blijven opletten of, waar mogelijk, de voorzieningen en het groen gelijke tred houden met de verstening in deze zo snel ontwikkelende wijk.  Een interessant nieuw jaar toegewenst!

Cisca Griffioen

wijkkrantartikel december 2017

Lees verder over: Publicaties.