Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Een koude Zuidas

Einde vorige maand opende burgemeester Cohen de zogenaamde koude fabriek van het NUON op het waterleidingterrein aan de Amstelveenseweg.
De meeste energie vandaag de dag is nodig voor koeling. De keerzijde van de automatisering is namelijk dat computers en aanverwante apparatuur warmte afgeven. Gebouwen moeten daardoor ook steeds meer gekoeld worden. Dat kan op traditionele wijze, maar dat kost elektriciteit en het opwekken van elektriciteit zorgt voor een belasting van de CO2 uitstoot.

Amsterdam heeft zich ten doel gesteld die CO2 uitstoot te beperken. Op termijn is er in de Zuidas behoefte aan ongeveer 130 Mega watt koeling. Koelen kost met de traditionele methodes dwz met elektrische koelmachines ongeveer vier maal zoveel als verwarmen. Daarnaast heeft het traditioneel koelen een laag rendement. Voor de Zuidas is berekend dat in 2020 in totaal 75 miljoen kubieke meter aardgas nodig zou zijn om elektriciteit en warmte op te wekken. Van deze 75 miljoen is 13 % nodig voor verwarming en circa 33% nodig voor koeling.

Voor de koeling van Zuidas gebouwen worden allerlei nieuwe methodes gebruikt. Zo maakt bijvoorbeeld het Forum gebouw aan de Amstelveenseweg gebruik van warmte en koude opslag in de grond en kan er via het dak geventileerd worden. Dit gebouw van Loyens en Loeff is daarmee het meest energiezuinige gebouw van Zuidas.

Omdat warmte en koude opslag ruimte vraagt is de gemeente samen met NUON opzoek gegaan naar andere methodes voor koeling. Ongeveer 3 ½ jaar geleden zijn gemeente en NUON in contact gekomen met de Zweden die in Stockholm koude uit water gebruiken voor stadskoeling. Naar aanleiding van de ervaring die daar is opgedaan, hebben NUON en gemeente een plan ontwikkeld om voor koeling van de Zuidas gebruik te maken van het koude water uit de Nieuwe Meer.

Deze methode kan voorzien in ruim 70% van de koelbehoefte van Zuidas. Twee afnemers van deze nieuwe methode zijn al gecontracteerd: ABNAMRO en KPN. De gemeente kan hiermee voldoen aan haar ambitie om de CO2 uitstoot naar beneden te brengen, met 75 %.

De koude wordt getransporteerd door de Integrale Leidingen Tunnel die nu nog alleen onder de Gustav Mahlerlaan loopt, maar in de toekomst meerdere delen van de Zuidas zal bedienen.

Lees verder over: Groen, Water & Lucht, Publicaties, Zuidasgebieden.