Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Herziene visie Zuidas: reactie 2015 BPZ

Herziene Visie Zuidas 2015
Cisca Griffioen, bewonersplatform Zuidas 

Het bewonersplatform Zuidas wil graag constructief bijdragen aan de ontwikkeling tot een succesvol deel van Amsterdam. In onze ogen is het noodzakelijk om een apart hoofdstuk te wijden aan de integratie van de onderscheiden thema’s. Het is immers niet mogelijk een succesvol zakencentrum te ontwikkelen zonder zorg voor een goede huisvesting van de medewerkers, voor een prettige leefomgeving en een bereikbare wijk. In dat verband zouden wij graag pleiten voor het ontwerpen van routes door Zuidas waarbij ook de omgeving betrokken wordt. Een voorbeeld: de winkels in Zuidas zijn geen lang leven beschoren en het oorspronkelijke idee van een topwinkellocatie lijkt inmiddels verlaten te zijn. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn als een tweetal goede winkelroutes gemaakt worden respectievelijk naar de Beethovenstraat en het Gelderlandplein. Daar zijn voldoende winkels voorhanden. De routes zouden goed bewegwijzerd moeten worden met vermelding van de afstand en/of het aantal minuten lopen of fietsen er naar toe. En wat is er mooier dan fraai uitgevoerde bordjes in bloembakken? Daardoor wordt de route een plezier om te lopen en wordt de openbare ruimte goed benut voor het plaatsen van groen waar dat mogelijk is. Zo zouden we ook een kunstroute, een architectuurroute en een groene route kunnen ontwerpen.
Al in 1914 voorzag het uitbreidingsplan Berlage in een aantal brede assen door de stad. Voor de uitbreiding van de stad in Zuidelijke richting werd gedacht aan de Minervalaan en een afsluitend Station. De bijbehorende as werd Zuidas genoemd. Het zou mooi zijn als we in de herziene visie de Zuidas door de Minervalaan en het Station Zuid, weliswaar met enige bochten,  kunnen doortrekken naar het Gijsbrecht van Amstelpark. De inrichting van de openbare ruimte met bloembakken en meubilair met allure is daarvoor een vereiste.
De mobiliteit en de bereikbaarheid blijven een bron van voortdurende zorg. Gelukkig wordt er een apart hoofdstuk gewijd aan de fiets, waarbij niet alleen de fietspaden maar ook het fiets parkeren topprioriteit moeten krijgen. En het openbaar vervoer zou met enige creativiteit zoveel beter kunnen. Waarom maken we niet een eenrichtingstram door bijvoorbeeld lijn 16 of 24 door te trekken vanaf de hoek Buitenveldertselaan over de De Boelelaan langs het Station Zuid en dan bij de Beethovenstraat weer linksaf langs het nieuwe kantoor van Nauta Dutilh, AKZO en Stibbe, het Nicolaas lyceum en dan weer linksaf over de Stadionweg tot het Stadionplein waar de route naar de binnenstad weer kan worden opgepakt. Veel mensen zullen dit toejuichen, ook voor de bereikbaarheid van het Gelderlandplein. 

feb. 2015


Lees verder over: Algemeen, Groen, Water & Lucht, Inspraak, Verkeer, Voorzieningen, Zuidasgebieden.