Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Impressie themabijeenkomst Noordzuidlijn en het OV 4 oktober 2018

Tijdens de drukbezochte Thema-avond Noord/Zuidlijn en bereikbaarheid Zuidas e.o werd duidelijk dat het OV erg leeft bij bewoners uit verschillende buurten in Zuid en Buitenveldert/Zuidas. En zeker in deze Week tegen de eenzaamheid bleek een goed OVnetwerk een noodzakelijk hulpmiddel bij het kunnen stimuleren van ontmoeting en participatie om die eenzaamheid te voorkomen. Dat tussen beleid en praktijk wetten en praktische bezwaren staan bleek maar al te zeer. Niettemin stelden bewoners allerlei oplossingen voor.

Cisca Griffioen opende met een presentatie Noordzuidlijn en openbaar vervoer waarin beknopt werd opgesomd wat de invloed van de noord/Zuidlijn is en welke knelpunten in het OVnetwerk Buitenveldert nog steeds bestaan en dus oplossing behoeven. Ook van het vervangend vervoer zodra de bocht van de lijn 51 buitengebruik wordt gesteld en andere aanpassingen ivm werkzaamheden voor het dok, gaf ze een beeld van wat bewoners mogen verwachten van het OV in 2019.
GVB illustreerde met cijfers en grafieken de werking het huidige nieuwe OVnet met zijn plussen en soms minnen maar Pieter Marijt ging ook in op de toekomstige situatie als de Brittenpassage in aanbouw wordt genomen. (ppt Presentatie BPZ in Buitenveldert 4okt 20181004) Metro 51 zal dan Sloterdijk tijdelijk als eindstop krijgen. Chris Vonk van reizigersorganisatie Rover gaf een inkijkje in het complexe proces van belangenbehartiging en uiteindelijk de besluitvorming in de Regioraad versus de rol die OVgebruikers /buurtbewoners nog kunnen vervullen. Knelpunten en vervoervoerbehoeften moeten bij de lokale politieke partijen onder de aandachte worden gebracht. Daarop lieten aanwezige leden van de stadsdeelcommissie weten de geuitte wensen verder te brengen naar de raad en binnen hun politieke partij Chris Vonk noemde ook de eigen initiatieven van buurtbewoners die soms kans maken om in het kader van experimenten uitgevoerd te kunnen worden.
Na afloop kwamen veel vragen over vervangend vervoer tijdens werkzaamheden, gevaarlijk oversteken bij halte bus 62 naar metrostation RAI, is het stadshart Amstelveen nog bereikbaar, toiletvoorzieningen station Rai afwezig, waarom geen Opstapper inzetten zoals in het centrum (bleek goed idee maar werd gestopt vanwege de kosten) en haltes aan de Eurpoaboulevard worden s’ avonds als onveilig ervaren. Maar ook opmerkingen over de te grote afstanden meer dan 1 km naar en tussen de haltes en toch wel langere reistijden, want sneller OV, betekent soms meer lopen dan voorheen. Dat is het gevolg van de efficiencyslag die GVB boekt door de reisduur te verkorten. En: waarom geen kleiner bussen inzetten als er minder passagiers zijn? De kosten zijn niet zozeer het materieel maar wel de chauffeur, zo liet GVB weten. Maar de Noord/Zuidlijn oogstte ook lof. Want je bent snel in Noord en er zijn mooie stations gemaakt. Gevraagd werd naar verbetering van het OV in de avonduren in Buitenveldert maar ook rondom scholen in de stadionbuurt. En voor het behoud van de historische tram en historische gebouwen bij het Haarlemermeerstation/Havenstraatterrein werd steun aan GVB gevaagd door de wijkraad ZuidWest. GVB wil zeker steun verlenen.
Een punt kwam geregeld terug: bewoners en BPZ willen graag hun bijdrage leveren en suggesties doen in een overleg met GVB. Dat wordt als belangrijk ervaren nu bewoners nauwelijks een rol spelen in het besluitvormingsproces. Dat financiële middelen leidend zijn geworden, viel op te maken uit de reactie van het GVB, zij moet met minder middelen het voorzieningenniveau op peil houden. De mogelijkheden zijn daardoor dusdanig beperkt dat GVB hoopvol kijkt naar initiatieven van en door vrijwilligers (dus ook bewoners) en het bedrijfsleven zoals de Gelderlandpleinlijn. Bekijk hier de routes Gelderlandpleinlijnen.

Lees verder over: Aangesloten organisaties, Agenda, Algemeen, Dok, Organisatie, OV, Thema-avonden, Weekberichten.