Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Lijn 5

Op 11 mei wordt in de raadscommissie voor het Verkeer en Vervoer vermoedelijk een besluit genomen over de inkorting van lijn 5 tot het traject CS-Station Zuid/WTC. In nummer 1963 hebben wij al uitgelegd wat de mogelijke reden is van de inkorting. De bouw van de Noord-Zuidlijn en de aanleg van het dokmodel aan de Zuidas vormen de hoofdzaak. Nu worden beide projecten onder geheel verschillende projectbureaus uitgevoerd en vallen ze ook onder verschillende wethouders. Volgens de wethouder voor het Verkeer en Vervoer moet in de loop van 2007 reeds ruimte worden gemaakt voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn en is er geen ruimte meer op Station Zuid voor lijn 5. Deze moet dan maar verdwijnen naar een kopeindpunt op de Strawinskylaan. Dat hiermee de directe verbinding vervalt tussen het centrum van de stad en Amstelveen lijkt daarbij een ondergeschikte rol te spelen zeker ook als men bedenkt dat na de aanleg van het dokmodel en de komst van de Noord-Zuidlijn in 2011/2012 ook deze lijn niet zal doorrijden naar Amstelveen. Dat heeft vooral te maken met de aanlegkosten waarbij zeker tot 2020 geen mogelijkheden zijn tot een doorverbinding. Dat hierdoor de bewoners van Amstelveen en Buitenveldert voor zeker 15 tot 20 jaar naar een rechtstreekse verbinding naar het centrum van de stad kunnen fluiten lijkt hierbij voor de gemeente Amsterdam niet van belang te zijn. Het gaat alleen maar om geld. Het projectbureau Zuidas heeft geldelijke toezeggingen van zowel de Rijksoverheid als de gemeente Amsterdam en dient daarnaast nog veel geld bij elkaar te sprokkelen van particuliere ondernemers. Vooral voor dit laatste heeft de wethouder voor de Zuidas, Duco Stadig, nog de nodige scepsis. Hij moet nog maar zien of er voldoende financieel aanbod is om de Zuidas echt op poten te krijgen. In het verhaal is in ieder geval wel het dokmodel opgenomen en zullen zowel de spoorbaan met station, de metrobaan met haltes en de ondergrondse weg worden opgenomen alsmede het inmiddels beruchte tunneltje voor de Amstelveenlijn. Voor de doortrekking van de Noord-Zuidlijn maar ofwel Amstelveen ofwel Schiphol is in ieder geval geen geld van het projectbureau Zuidas te verwachten en ook wethouder Mark van der Horst van Verkeer en Vervoer hoeft bij de gemeenteraad ook niet nog eens aan te kloppen om enkele honderden miljoenen Euro’s extra. De oplossing blijft dus voorlopig in het vorige nummer van de D’AT genoemde oplossing met een ingekorte lijn 5, lijn 51 die blijft rijden en een pendellijn 51E. Overigens blijkt uit berekeningen dat deze oplossing duurder is dan de aanleg van een omleiding van lijn 5 en het handhaven van deze tramlijn naar Amstelveen. De gemeenteraad van Amstelveen die zich eerder had uitgesproken voor de metrovariant heeft nu eieren voor haar geld gekozen en is nu voor handhaving van lijn 5 en een directe metroverbinding.

Nu nog de Amsterdamse gemeenteraad om dit voor reizigers onzinnige plan van tafel te vegen.

Lees verder over: OV, Publicaties.