Lijn 5 moet blijven!
26 april 2005
Lijn 5, de enige directe tramlijn naar de binnenstad, gaat verdwijnen en vele bewoners van Buitenveldert en Amstelveen staan op hun achterste benen over deze zoveelste aanslag op hun mobiliteit en openbaar vervoermogelijkheden.
Door de bouwwerkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn kan tram 5 vanaf 2007 niet meer van de Beethovenstraat afslaan naar station Zuid-WTC. Hoewel dit probleem al sinds het jaar 2000 bekend is bij het projectbureau Noord/Zuidlijn, zijn er geen concrete plannen gemaakt voor een tijdelijke omleidingroute van tram 5. Dit betekent dat lijn 5 vanaf 2007 zal worden ingekort en alleen nog zal rijden tussen het Centraal Station en Zuid/WTC.
Uiteindelijk wil de gemeente Amsterdam de Noord/Zuidlijn laten doorrijden naar Amstelveen. Tram 5 komt dan helemaal niet meer terug. Voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen is voorlopig geen geld. Het kan dus nog jaren en jaren duren voordat de metro gaat rijden. Voor de gebruikers van lijn 5 gaat het om een periode van 2007 tot uiterlijk 2020 dat voor de richting Buitenveldert en Amstelveen alleen sneltram 51 beschikbaar is. Reizigers van en naar de binnenstad moeten voortaan overstappen op station Zuid-WTC.
Het Wijkopbouwcentrum Buitenveldert, de Stichting Tuinstad Buitenveldert en het Bewonersplatform Zuidas zijn buitengewoon ontevreden over de voorgestelde amputatie van lijn 5, een van de drukste lijnen van de stad. Door deze maatregel worden immers talloze gebruikers ernstig gedupeerd. En niet in het minst de bewoners rond het Zuidasgebied die toch al ernstig geplaagd worden door de overlast van twee megaprojecten (Zuidas en Noord/Zuidlijn) . Ook bewonersgroepen in Amstelveen en Amsterdam-Zuid protesteren tegen het opheffen van hun tram.
Het WOCB, STB en het Bewonersplatform willen dat er een tijdelijke oplossing komt via een ander traject zodat tram 5 ook tijdens de bouw van de Noord/Zuidlijn kan blijven rijden. Op 11 mei neemt de gemeenteraad een besluit. Hoe meer Buitenveldertenaren en Amstelveners naar deze raadszitting gaan, hoe beter de raadsleden zullen begrijpen dat het wegstrepen van lijn 5 op algemeen verzet stuit.