Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Ondertunneling A10 gaat door

De ondertunneling van de A10 bij de Zuidas geeft het verouderde station Amsterdam Zuid de ruimte om uit te groeien tot een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt. Het station, dat in 1978 werd gebouwd en ingeklemd zit tussen de rijbanen van de A10, krijgt een forse uitbreiding. Die uitbreiding is nodig om de toenemende stroom treinreizigers op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad te verwerken. De komende jaren wordt de treinfrequentie op het traject fors verhoogd. In plaats van de huidige 12 treinen per uur, gaan er 20 tot 24 treinen per uur rijden. Voor de langere termijn wordt een groei naar 95.000 tot 130.000 treinreizigers per werkdag verwacht.

Het station krijgt een extra entree, bredere treinperrons en nieuwe metroperrons en gaat ruimte bieden voor een hoogwaardige tramverbinding naar Amstelveen. Direct bij de station entree, boven de A10-tunnel komt het busstation voor stads- en streekbussen en een taxistandplaats. Onder het Mahlerplein komt een fietsenstalling. In de plannen is ruimte gereserveerd voor een toekomstige uitbreiding van het spoor. Lees de hele tekst op de website van de dienst Zuidas.

Voor publicaties en kamerstukken o.a. met afspraken kunt u kijken op de website van de Rijksoverheid.

Lees verder over: Dok, Verkeer.