Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Zuidas

 

De invulling van de zogenaamde Zuidas, de omgeving van Station Zuid/WTC heeft meer weg van een miljardendans dan van een rationeel gebruik van de ruimte. Zoals inmiddels bekend is de Zuidas een groot ontwikkelingsgebied voor kantoorbouw, winkelketens en woningen rond het van groot belang geachte knooppunt voor het openbaar vervoer. Zo is het althans in eerste opzet altijd geweest en ook gebleven totdat het geld om de hoek kwam kijken. Zoals gebruikelijk bij dit soort grote projecten is de financiering hiervan opgehangen aan grote investeringen van de overheid en de gemeente Amsterdam die verantwoordelijk is voor de bebouwing van dit grootstedelijke project kwam er al snel achter dat met de bestaande financiering door de gemeente Amsterdam en de Rijksoverheid het tekort al snel was opgelopen. Veel was ook afhankelijk van het gekozen model, te weten het z.g. dijkmodel (openbaar vervoer en auto’s bovengronds) en het z.g. dokmodel (railvervoer en auto’s bovengronds). Vooral de laatste oplossing werd peperduur en de Rijksoverheid stelde onder leiding van voormalig politicus Elco Brinkman een onderzoekscommissie in naar de haalbaarheid van het project Zuidas. Deze kwam na lange tijd met de oplossing. Er kan een dokmodel  komen waarbij er ook op het dok gebouwd moet worden met daarbij veel meer ruimte van kantoren en te verkopen woningen waardoor er meer geld verdiend kan worden en tevens zal ook de particuliere sector geld meten investeren. Invulling van het openbaar vervoer, zoals de Noord-Zuidlijn moet betaald worden uit het project Noord-Zuidlijn en kan niet bekostigd worden uit het project Zuidas. Inmiddels is duidelijk wat de gevolgen zijn voor het openbaar vervoer. De Noord-Zuidlijn kan zeker tot 2020 niet worden aangesloten op de lijn naar Amstelveen en de bestaande tramtunnel zal ook in het dokmodel alleen geschikt zijn voor het 2,65 meter brede materieel van lijn 51. Van een eventuele aanpassing van de tramtunnel voor breder materieel is in het kader van de kosten voor de Noord-Zuidlijn voorlopig geen sprake. Met de aanleg van het dokmodel moet lijn 5 reeds in 2007 wijken voor de omleiding van lijn 5 via of de Strawinskylaan-Parnassusweg of via de Van Leijenberhlaan-De Boelelaan is technisch geen enkel probleem volgens het projectbureau Zuidas maar die verwijst voor het geld naar het projectbureau Noord-Zuidlijn en ook die wil dit niet betalen. En om het nog wat gemakkelijker te maken: over de Zuidas gaat wethouder Duco Stadig en over de Noord-Zuidlijn wethouder Mark van der Horst en beiden zien alleen maar Eurotekens in hun ogen en hebben geen enkele oog  voor de belangen van de gebruikers van het openbaar vervoer. Als tussenoplossing wordt nu gedacht aan het laten doorrijden van lijn 51 op de bestaande route en een pendeldienst tussen Amstelveen Centrum en Station RAI met pendeltrams, waarvoor men echter geen materieel beschikbaar heeft. Lijn 5 moet dan worden ingekort tot het traject CS-Station Zuid met een kopeindpunt aan de Strawinskylaan. Inmiddels hebben de verschillende belangengroepen van OV-reizigers (waaronder ROVER) zich fel gekant tegen deze oplossing waarbij passagiers tot 2020 steeds moeten overstappen. Ook de Nederlandse Spoorwegen kunnen niet langer wachten en beginnen nog dit jaar met de verbouwing van station Zuid waarbij er een tweede perron wordt aangelegd en de bestaande perrons worden verlengd i.v.m. de komst van de HSL Zuid. Om nog maar te zwijgen over een busstation waarvoor na jaren van overleg nog altijd geen definitieve plaats is gevonden en waarvoor er vermoedelijk ook geen plaats meer is omdat elke m2 wordt benut om gebouwen op neer te zetten.

De Zuidas met grote kantoorpanden is op deze plaats ontwikkeld omdat het een goede locatie is die aansluit op een knooppunt van openbaar vervoer. Door geldproblemen bij zowel de ontwikkeling van de Zuidas als bij de Noord-Zuidlijn begint het er steeds meer op te lijken dat het openbaar vervoer de dupe wordt van de Zuidas.

Lees verder over: OV.