Pas tekstgrootte aan: A A+ A++

Bewonersplatform Zuidas

Zuidasdok en Infratructuur (wijkkrantart. 12.22)

Eindelijk is er een beslissing genomen over Zuidasdok. Amsterdam heeft ruim 5 miljard van de regering gekregen om de infrastructuur te verbeteren. Naast het Zuidasdok is dat de aanleg van het 5de en 6de spoor op Station Zuid, de verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en een extra metrohalte van de lijnen 50 en 51 vanaf de Isolatorweg richting Centraal Station. Het bewonersplatform Zuidas heeft al heel lang en vaak gepleit voor het 5de en 6e spoor en het sluiten van de ring vanaf West naar het Centraal Station.
De fundamenten voor het 5de en 6ede spoor zijn gelukkig al gelegd, al werd steeds gezegd dat de extra sporen niet tot het huidige takenpakket behoorden. Maar het was natuurlijk duidelijk dat de wens om het Centraal Station te ontlasten en Internationale treinen, waaronder de Eurostar, naar Station Zuid te verplaatsen alleen mogelijk zou zijn met meer sporen. Voor de Eurostar moeten ook douanefaciliteiten worden geboden en dat kan natuurlijk niet in de huidige krappe ruimte.
De extra metrohalte in West is dringend nodig omdat daar Havenstad, een nieuwe wijk, wordt gebouwd. Maar als de nieuwe bewoners naar het Centrum willen, moeten ze in ieder geval op Station Sloterdijk overstappen op de trein. Het laatste stuk van de ring is wel ingewikkeld en kostbaar, maar zoals vaker blijkt pas achteraf dat het de investering waard is.
Voor het DOK is er een Tracébesluit uit 2016. De situatie is inmiddels niet stil blijven staan en er zijn liefst 26 wijzigingen nodig. Dit plan ligt ter inzage en er kunnen zienswijzen worden ingediend tot 11 januari 2023. In de toelichting wordt als nummer 1 de aanpassing van de Ouderkerkerdijk genoemd. Omdat daar geen ruimte genoeg is om een vrijliggend fietspad aan te leggen door de ligging van essentiële kabels en leidingen wordt dit in de toekomst een fietsstraat met de auto te gast. Verder zijn er wijzigingen om tijdens de aanleg van het DOK het verkeer over tijdelijke rijstroken te laten doorrijden. Voor de tunnel zelf worden de tunnelmonden van de zuidelijke tunnel, dus die aan de kant van Buitenveldert, aangepast waardoor de open tunnelbakken verlengd worden. Dat blijkt nodig te zijn omdat het grondwater daar hoger staat dan verwacht en water in de tunnel natuurlijk niet gewenst is.  Om de aan te leggen kunstwerken voldoende te kunnen funderen worden ook enkele aanpassingen aangebracht. Aan de Westzijde tussen Jachthavenweg en Punterspad wordt de watergang verdiept om transport van woonschepen mogelijk te blijven maken. En er zijn ook nog extra invoegstroken en vluchtstroken om de verkeersveiligheid te verhogen.
De komende jaren zijn er dus veel bouwwerkzaamheden. Van de kant van Zuidas is ons verzekerd dat er zoveel mogelijk geluidsarm geheid zal worden met schroefpalen, maar de noodzaak tot het gebruik van damwanden is niet uitgesloten. Die zullen zeker nodig zijn als het niet mogelijk is het hoogteverschil tussen de A10 en het maaiveld te overbruggen via een geleidelijk aflopend talud. Een schrale troost daarbij is dat de buitenkant wel wordt voorzien van groen. We gaan een periode met veel omleidingen en af en toe bouwoverlast tegemoet. Namens het bewonersplatform Zuidas toch een gelukkig 2023!

Cisca Griffioen, voorzitter Bewonersplatform Zuidas
wijkkrantartikel 1.1.2023
 

Lees verder over: Algemeen, Dok, Inspraak, OV, Verkeer, Voorzieningen.